Kristlikus traditsioonis ka kõigi pühade päevaks nimetatud tähtpäev toob meie ette kõik tuntud ja tundmatud pühakud ja märtrid.
Vastavalt traditsioonile me kas pöördume nende poole või meenutame nende eeskuju usus ja võitlemistes.
Pühakutepäev
leiab suuremat tähistamist roomakatoliku kirikus, ortodoksid on
varasemas traditsioonis tähistanud analoogset püha pühapäeval pärast
nelipüha, pannes seega taoliselt punkti ületõusmispühade ajale.
Laiemalt
hakati kristlikus maailmas pühade päeva pidama 4. sajandil, kuid
konkreetse aja – 1. novembri määras siiski alles paavst Gregorius III
(731–741). Karl Suure Frangi keisriks saades (800. aastal) hakati püha
tähistama suurejooneliste ettevõtmistega.
Tänaseni on Portugalis,
Hispaanias ja Mehhikos levinud komme tuua sel päeval tänuohvreid
Jumalale, Prantsusmaal ostetakse esivanemaid meenutades lilli ning
Poolas ja Saksamaal süüdatakse küünlad lahkunud lähedaste haudadel.
Filipiinidel peetakse samas ka piknikut.
Reformatsioonijärgselt on
nii Inglismaa kirik kui ka paljud luterlikud kirikud jätnud
pühakutepäeva oma kalendaariumisse. Sarnaselt paljude teiste maadega on
püha tähendus Eestis veidi hägustunud ning läheb paljude argiteadvuses
sujuvalt üle hingedepäevaks (2. november), mil meiegi surnuaiad on
küünlatuledest valged. Jäägu siiski kaunist eeskuju ja pühade katsumusi
meenutama lauluread:
Kes seal käivad valgeis riideis,
mis ju õigus taevane,
puhtas siidis, hõbehelmeis,
ehteis, mis ei vanane?
Kes neid kaunistanud nii?
Kust nad tulnud hulgani?
Need on need, kes Päästja pärast
viimse veretilgani
hoolimata ilma kärast
vastu panid surmani!
Nüüd on võidukroon neil käes
püha Võitja vere väes.
KLPR 164
Tekst: Mari Panurm (http://www.eestikirik.ee/node/1883)
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar